reputatie-pierduta-om-patatCe este reabilitarea reputatiei? Cine si de ce si-ar dori-o?

De obicei publicul roman foloseste o paleta larga de cuvinte pentru a face referire la reputatie: renume, onoare, cinste, incredere, faima, apreciere (publica), popularitate, a avea “un nume”, prestigiu, recunoastere (a meritelor). Oricare ar fi insa cuvantul folosit, daca suntem de acord ca reputatia este un lucru de mare pret pentru fiecare dintre noi, atunci vom fi de acord ca ea trebuie pazita si gestionata cu mare grija si pricepere.
Cei dintre noi care au avut parte de copilaria petrecuta la tara isi amintesc, desigur, prima intrebare pe care o primeau atunci cand salutau un batran al satului: “de-al cui esti tu?”. Reputatia sau renumele de care se bucura familia in sat se transfera automat asupra copiilor si determina tipul de comportament al celorlalti. reputatia-principiul-dominoului
In ultimii 3-4 ani, urmare a numeroaselor scandaluri de coruptie, evaziune fiscala, plagiat sau diverse forme de abuz, scandaluri care, pe langa masurile administrative, au declansat si uriase crize de imagine, publicul roman a inceput sa constientizeze insemnatatea reputatiei intr-o societate normala.

Cat valoreaza reputatia unui individ?

Daca in cazul organizatiilor si al corporatiilor, pierderile cauzate de expunerea la riscurile pentru reputatie sunt usor si rapid cuantificabile in cheltuieli banesti si in pierderi financiare, in cazul indivizilor a caror reputatie este afectata, cuantificarea este mult mai dificila.

Fara a va oferi,  asa cum v-am obisnuit, o metodologie de masurare a pierderilor suferite de un individ datorita expunerii la riscurile pentru reputatie, va vom propune un exercitiu de gandire. Vom numi cateva persoane publice care au trecut printr-o criza de imagine majora, vom aminti reputatia de care se bucurau inainte de criza de imagine, indemnandu-va pe dvs. sa va imaginati pierderile pe care fiecare dintre aceste persoane le-a suferit. Pe acelasi model, puteti sa va imaginati si alte cazuri nenumite aici dar celebre din ultimii cativa ani.

reputatia-conexiunea-incredere-subtiere

Vom incepe cu verii Becali, care se bucurau de reputatia de “importanti oameni de fotbal”, impresari ai multora dintre cei mai mari jucatori de fotbal dar si de “conducatori ai unora dintre cele mai importante cluburi de fotbal” din Romania, renume pe care si-l castigasera in urma unei activitati de peste 20 de ani. Ce sunt ei pentru voi acum si care sunt primele cuvinte care va vin in minte cand le rostiti numele?

Sorin Oprescu isi obtinuse in zeci de ani reputatia de “chirurg de valoare” si de “bun manager in sanatate”, reputatie pe baza careia a si castigat primul mandat de primar al Bucurestiului. Cum va raportati acum la numele (renumele) dlui Oprescu si ce cuvinte va vin in minte cand il rostiti?

Cristian Popescu-Piedone isi construise in multi ani o reputatie de “luptator intransigent” impotriva tuturor neregulilor din piete, de “aparator neobosit”  al sanatatii publice dar si de primar gospodar al sectorului 4, cu mari sanse de a deveni primar general al Bucurestiului. Ce mai reprezinta el pentru voi acum?

Lui Radu Mazare i-au trebuit 15 ani ca sa isi castige “coroana” de “rege al Mamaiei” si reputatia de “primar de neinvins” al Constantei. Cum il percepeti acum pe Radu Mazare si ce cuvinte va vin in minte cand ii auziti numele?

Sunt doar cateva nume de oameni care au exercitat o influenta indelungata asupra unui public mare, fiecare in zona sau domeniul lui. Asemeni lor mai sunt multi altii pe care nu ii amintim aici dar pe care voi ii puteti supune modelului de analiza de mai sus si puteti stabili “ce au fost si ce au avut”. Apoi comparati aceasta cu  perceptia pe care o aveti acum despre ei. Diferenta intre “ce au fost atunci” si ce percepeti ca “au ajuns acum” este exact pierderea cauzata de afectarea reputatiei.

reputatie-incredere-integritate-onoareCine si de ce si-ar dori sa isi reabiliteze reputatia?

Pentru a avea influenta intr-un anumit domeniu este nevoie de reputatie, si, cu cat reputatia este mai solida pentru publicul respectiv, cu atat nivelul de influentare este mai ridicat. Asa ca toti cei care isi doresc un nivel ridicat de influenta (atentie, noi nu intelegem aici prin influenta nici manipulare si nici propaganda) asupra unui public anume, sau chiar asupra publicului in general, au nevoie de o reputatie solida. Fie ca sunt politicieni care doresc voturi (in interiorul partidului sau in exterior), fie ca sunt artisti sau sportivi care isi doresc mai multi fani (si, deci, mai multe bilete sau mai multe discuri vandute, contracte de publicitate mai bune si sponsori  mai multi etc.),  fie ca sunt medici, avocati sau experti care isi doresc mai multi pacienti, clienti sau adepti, cu totii, deci, au nevoie de o reputatie solida si de un management al reputatiei care sa fie permanent. Este de la sine inteles ca, pentru oricare dintre categoriile enumerate mai sus, daca se produce o afectare a reputatiei in urma unei crize de imagine, ea – reputatia – trebuie refacuta cat mai rapid in cazul in care se vizeaza recastigarea nivelului de influenta anterior crizei.

Un alt motiv foarte intemeiat pentru reabilitarea reputatiei este confortul psihic si cel social, atat personal, cat si al intregii familii. Pentru a intelege aceasta, nu trebuie decat sa va imaginati presiunea sociala enorma la care este expus si individul, dar si familia sa (mai ales daca ne gandim la copii) in cazul unui scandal public.

Nu in ultimul rand, un motiv foarte solid ca sa fie inceputa reabilitarea reputatiei pentru categoriile mai sus enumerate este limitarea pierderilor financiare generate de anularea unor concerte, de pierderea unor contracte de sponsorizare, de boicotarea evenimentelor (lansarea unei carti, desfasurarea unei conferinte etc.) sau de pierderea clientilor (cazul scandalurilor legate de operatiile estetice, de cazurile de malpraxis).

reputatie-online-media-sociala

Putem concluziona, asadar, ca intr-o economie a reputatiei nu doar corporatiile ci si indivizii au nevoie de o reputatie solida pentru a fi competitivi in domeniul lor de activitate. Constructia si managementul reputatiei personale fac parte dintr-un proces lung, complex si necesar de branding personal si reprezinta un avantaj competitiv care devine cu atat mai important cu cat il demarezi mai repede si il administrezi mai cu atentie.

 

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

clear formSubmit